Stampen en Plakken

“Waarom zou ik de tafels moeten leren? Op elke mobiel en tablet zit gewoon een rekenmachine!”

Met mijn 43 jaar kan ik het me nog heel goed herinneren. Ik zat in de tweede klas (zo heette dat in die tijd), rij aan rij naast elkaar, een potlood en gum in het pennenbakje van mijn schoolbankje en een beetje zenuwachtig want we zouden iets nieuws gaan leren. Wat dat was? DE TAFELS!

Elke ochtend, als de bel was gegaan, werd er gestart met het leren ofwel stampen van de tafels. In stilte zaten we te wachten tot de juf het rechterdeel van het schoolbord dichtklapte. Daarop stond ‘de tafel van de week’ en terwijl de juf de sommen één voor één aanwees, dreunden wij het gezamenlijk op. We begonnen van boven naar beneden, daarna door elkaar en af en toe kreeg je een mondelinge beurt. Als afsluiting was daar het rekenvel met ‘tig’ sommen, waarbij het belangrijk was dat je er zoveel mogelijk maakte binnen een bepaalde tijd.

Is het nu dan anders? Het grote verschil met vroeger is dat de kinderen van nu leren dat er relaties (denkstrategieën) bestaan tussen de verschillende tafelsommen. Op deze manier begrijpen ze beter wat ze leren en wordt het onthouden van de uitkomsten makkelijker.

  • Er wordt uitgelegd dat 4 x 3 hetzelfde is als 3 + 3 + 3 + 3, namelijk in beide gevallen 12.
  • Een kind weet 7 x 8 niet maar wel 8 x 8 = 64. Er wordt geleerd dat 7 x 8 gewoon 8 minder is dan het antwoord op 8 x 8 (64 – 8 = 56).
  • Een kind weet de uitkomst van 5 x 4 niet. Maar wellicht weet hij/zij wel wat 4 x 5 is, de omkering.
  • Een kind heeft moeite met 6 x 7, maar 3 x 7 = 21 kan hij/zij wel onthouden. Er wordt verteld dat 6 x 7 het dubbele is van 3 x 7, dus je kunt ook 21 + 21 uitrekenen.

En het effect van herhaling dan? In de meeste gevallen kiezen de juffen en de meesters er toch voor om de tafels ook te leren doormiddel van herhaling. Voor de meeste kinderen is dat nu eenmaal een stuk makkelijker en voor alle kinderen geldt dat het op deze manier minder tijd kost. Mijn persoonlijke mening is dat het leren van de tafels bestaat uit het leren begrijpen (denkstrategieën), het stampen en het plakken en daarna rollen de antwoorden er zo uit. Op deze manier kan een kind met voldoende kennis en vol vertrouwen naar groep 6. Want daar hebben ze dit alles nodig voor de ingewikkelde keersommen, de deelsommen en de breuken.

Wat als het lastig blijft? Je hoort best vaak dat kinderen moeite hebben met het leren van de tafels. Daarbij komt ook nog eens dat het als ‘saai’ en ‘vervelend’ wordt ervaren, zeker als het niet vanzelf gaat. Oefenen, oefenen en oefenen is het antwoord dat de kinderen telkens weer te horen krijgen en dan niet alleen op school maar ook thuis.

Mijn zoontje van 8 zit in groep 5 en hij heeft veel moeite met de tafels. Hij oefent zich ‘suf’ en om hem te helpen heb ik ‘stamp de tafels’ en ‘plak de tafels’ kaartjes gemaakt. Het gaat nog steeds niet vanzelf maar de frustraties zijn veel minder geworden, het plezier groter, het leren gaat beter en hij is ontzettend trots als het lukt. Veel meer kun je niet wensen, toch?!

De ‘stamp de tafels’ kaartenset (groep 4) en de ‘plak de tafels’ kaartenset (groep 5) zijn handige hulpmiddelen voor kinderen en hun ouders. Het geeft houvast, biedt structuur en het is even anders dan anders.

De ‘stamp de tafels’ kaartenset voor kinderen uit groep 4 en de ‘plak de tafels’ kaartenset voor kinderen uit groep 5 bestaan uit:

  1. gebruiksaanwijzing voor de ouder(s);
  2. introductie voor het kind;
  3. tafels van 1 t/m 12;
  4. plan van aanpak (wat / waar / wanneer);
  5. de ‘moeilijkste’ tafel;
  6. afvinkkaart voor de behaalde tafels;
  7. een laatste tip voor het kind.

Heb je na het lezen van deze blog interesse in een kaartenset, dan kun je mailen naar eigenwegkindercoach@ziggo.nl. Ik stuur je het bestand met de desbetreffende kaartenset toe, even printen en aan de slag.

Wie weet helpt het je kind, ik hoop het van harte!!!

  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *